Nye forhold på ACV med fokus på faglighed
Brud på arbejdstidsaftalen og fejl i lønsedlen florerede tidligere på Autisme Center Vestsjælland. Frygt for at blive stemplet som illoyal fik mange til at afstå fra at forlange overarbejdsbetaling og andre tillæg. Stod man fast på sine rettigheder risikerede man, at det fik konsekvenser. Den kultur er vendt efter Autisme Center Vestsjælland har fået ny leder
Af journalist Martin Hammer
Brud på arbejdstidsaftale og fejl i lønudbetalinger har de senere år tynget Autisme Center Vestsjælland og Socialpædagogerne Midtsjælland har kørt flere sager om manglende overarbejdsbetaling og tillæg.
”Men nu har vi fået en ny ledelse, som ser på overenskomst og arbejdstidsaftale på en anden måde. Vi indgik et samarbejde med dem på den bedste måde. Det viser, hvad man kan få ud af det, når man arbejder sammen om at få løst en situation,” fortæller faglig konsulent Jette Ziebell fra Socialpædagogerne Midtsjælland.
Autisme Center Vestsjælland har i øjeblikket en administrativ medarbejder, hvis primære opgave er at undersøge lønsedler. Alle medarbejdere får tilbudt et løntjek. Foreløbig er der fundet cirka 50 sager, som til sammen beløber sig til flere hundrede tusinder kroner.
Nu er det i orden at stå på sin ret
Nu tør medarbejderne igen gå til ledelsen, hvis de mener, at de har penge til gode.
”Tidligere blev en medarbejder holdt i kort snor, hvis man forlangte sine overarbejdspenge, fortalte kolleger til os tillidsrepræsentanter. Nu opfattes det ikke længere farligt at kræve sin ret. I dag er der fokus på reglerne. Den enkelte medarbejder har dog også ansvar for selv at undersøge lønsedlen. For selvfølgelig kan der stadig ske fejl, men nu er der kommet opmærksomhed på reglerne, og de skal overholdes,” fortæller socialpædagog og tillidsrepræsentant Jacob Smith. Han har været ansat hos Autisme Center Vestsjælland i 15 år og har længe haft en forventning om at få ryddet op i forholdene.
Samarbejde om problemerne
Dertil kom, at der i kulturen tidligere var en udbredt fleksibilitet, hvor medarbejderne byttede vagter. Det blev ikke altid noteret, om det var ledelsen, der havde beordret overarbejde eller medarbejdere, der blot byttede vagter.
”Det blev fagligt problematisk, når nogle sparede op til lange afspadseringer og beboerne ikke kunne regne med, hvem der skulle på arbejde,” forklarer Jacob Smith.
Da Trine Stokholm tiltrådte som ny centerleder, valgte hun at samarbejde om problemerne med lønudbetalingerne og de ansattes usikkerhed.
”Jeg havde hørt, at de ansatte ikke turde sige noget om overarbejde, fordi man så blev mødt med den om, at man ikke havde tillid til organisationen, ” fortæller hun. Samtidig oplevede hun en stolthed over at arbejde for ACV og være med til at løfte en fælles opgave.
”Men frygt fordrer ikke et godt samarbejde baseret på tillid. Så jeg mødtes uformelt med SL Midtsjælland for at høre, hvad de så som udfordringer. For forholdene skal naturligvis være i orden”
Mødet bekræftede kun Trine Stokholms opfattelse af, at der var noget at arbejde med. Hun satte sig for at få styr på tingene sammen med medarbejderne og betale de manglende løntillæg.
”Naturligvis er det ærgerligt at skulle bruge penge på at efterbetale for overarbejde. Jeg ville hellere bruge dem på uddannelse, men forholdene skal være i orden,” siger hun. Ifølge faglig konsulent Jette Ziebell fra Socialpædagogerne Midtsjælland blev det starten på det bedste samarbejde med en ny ledelse med en fornuftig holdning til overenskomster.
Flere varme hænder – færre kolde
Tidligere havde ACV været organiseret med en meget flad struktur med en teamleder for hvert team, som kunne bestå af ned til fem medarbejdere. Nogle af lederne deltog ofte også i det pædagogiske arbejde.
”Det blev ikke bedre af, at hver gang der skulle spares, var det menige medarbejdere, der forsvandt,” fortæller Jacob Smith og fortsætter.
”Vi har råbt på en ændring i mange år, hvor der ikke længere kun skulle spares på gulvet uden også at kigge på laget af ledere. Vi ønskede, at kerneopgaverne tæt på borgerne skulle styrkes,” siger han.
Politikerne i Slagelse lyttede tilsyneladende, da det blev politisk bestemt at spare på mellemlederne. Den tidligere centerleder ønskede ikke denne omstrukturering, da den stred mod den daværende kultur og virksomhedsprincipper og Trine Stokholm blev ansat som ny centerleder.
Helt ny struktur
Trine Stokholm blev ansat sidste år med en opgave om at omorganisere centret. De første måneder brugte hun udelukkende med at lytte og snakke med ledere og medarbejderne.
”Vi fik lederne ud af det pædagogiske og pædagogerne til at lave det pædagogiske. I processen har vi også opdelt i faglige enheder, så de forskellige områder blev organiseret sammen – Ungeområdet, Skoleområdet og så videre, så vi fik i alt seks afdelinger.”
De nye ledere fik så 22 medarbejdere mod en hel flad struktur med en masse teamledere. En anden opgave som politikerne havde ønsket, var en nedbringelse af antallet af magtanvendelser.
Bedre styr på magtanvendelsen
Ifølge både Trine Stokholm og Jacob Smith er det lykkedes at nedbringe anvendelsen af magt betydeligt ved at italesætte den, snakke de enkelte episoder igennem og drøfte hvorvidt situationen kunne være håndteret anderledes. Denne proces var dog allerede blevet påbegyndt inden ledelsesskiftet.
”Etisk har vi gjort op med konsekvenspædagogikken og nogle gange valgt at benytte afledende handlinger i stedet for rigidt at holde fast i, hvordan tingene skal være,” forklarer Trine Stokholm og nævner Low Arousal metoden, der bygger på en ikkevoldelig og konfliktnedtrappende tilgang med udgangspunkt i, at ingen i udgangspunktet ønsker konflikt, men egentlig helst vil opføre sig ordentligt.
Faglighed med MED-udvalg
Selvom Autisme Center Vestsjælland er kommet langt, er der stadig nogle ting som skal justeres i takt med at erfaringerne høstes. Men tiden er nu kommet til at sætte det faglige niveau i fokus.
”Vi går fra at være nogle meget selvstyrende enheder til at få en fælles faglighed og en fælles autismeforståelse,” fortæller Trine Stokholm. Der er sket en stor ændring i, hvordan man tænker autisme. Autisme Center Vestsjælland satser på et samarbejde med Syddansk universitet og College Sjælland om en kompetenceudvikling og hvordan udredning, supervision og screening kan styrkes.
”Vi har brugt meget tid på at drøfte, hvordan vi skal løfte det faglige fællesskab. Vi har fået øget fokus på fagligheden i MED-udvalg, som er blevet udvidet med flere medarbejderrepræsentanter,” siger hun.
Cafemøder og medarbejderindflydelse
”Vi skal til at slå os lidt mere løs fagligt. Vi bruger medarbejderrepræsentanter til at drøfte og koordinere holdninger og tiltag,” fortæller Trine Stokholm, der mener, at reel medindflydelse er meget vigtigt for udviklingen af arbejdspladsen.
Et af de nye initiativer er cafemøder, hvor alle medarbejdere, der ønsker det, kan komme og deltage i de diskussioner, de ønsker. Der snakkes faglighed og struktur og hvordan man kan ændre funktionstillæg til kompetencetillæg.
”Det skal være med til at vægte kompetence højere, og skulle gerne få medarbejderne til at tænke mere i kompetencer,” siger Trine Stokholm.
Kulturskift tager tid
Autisme Center Vestsjælland arbejder stadig med et kulturskift.
”Nu er frygten væk og fagligheden i fokus og vi bliver bedre til at snakke sammen om udfordringerne. Det tager tid, men vi skal nok lande det og finde en platform,” siger Jacob Smith.
Trine Stokholm supplerer.
”Vi arbejder bevidst med åbenhed. I dag er opfattelsen, at man skal kunne snakke om, at noget er svært. Det kan være befriende at sige, jeg magter det ikke. Nu er det ikke noget med at få et andet job. Nej, nu er det, hvordan vi fagligt kan understøtte i situationen,” afslutter hun.