Skolernes indeklima er blevet værre
60 procent af landets skoler overskrider grænseværdien for CO2 i klasselokalerne.
Af Martin Hammer
For fem år siden så det allerede slemt ud med koncentrationen af CO2 i skolernes klasselokaler. Dengang havde 56 procent for meget CO2 i forhold til Arbejdstilsynets grænseværdi. I dag gælder det 60 procent, viser en ny undersøgelse.
Problemet er for ringe ventilation. Særligt slemt står det til på skoler uden mekanisk ventila-tion. Her har næsten 80 procent problemer med indeklimaet.
Politikerne tøver
Geo Clausen er professor ved DTU Byg. Han har arbejdet med i begge undersøgelser og synes, at der egentlig har været masser af opmærksomhed på skolernes indeklima.
“Jeg tror, at det dårlige resultat skyldes, at politikerne først ønsker at forbedre ventilationen i forbindelse med en gennemgribende renovering. Derfor går der så lang tid,” siger han og pointerer, at den længere skoledag gør problemet endnu mere påtrængende.
Om skolereformen også medfører højere CO2-koncentrationer, vil Geo Clausen ikke afvise, men det er ikke blevet undersøgt.
Helt urimeligt
Det kan lyde fornuftigt at vente med ventila-tionen, til skolen alligevel skal renoveres, men den køber Geo Clausen ikke:
“Hvis der var en lovgivning, skulle kommuner-ne jo løse problemet. Det er fuldstændig urimeligt at undervise børn i 2.000 ppm,” fastslår han.
40 procent af skolerne havde CO2-koncentra-tioner over 2.000 ppm. Det betyder, at ventilationen er decideret utilstrækkelig og kræver handling.
Snart slut med dårlig luft
Et pålæg fra Arbejdstilsynet tvinger Silkeborg Kommune til at gøre noget ved indeklimaet på ni kommuneskoler.
Af Martin Hammer
Op mod 80 procent af de skoler, der har naturlig ventilation, har problemer med indeklimaet. Det gælder især ældre skoler. Sådan en er Bryrup Skole i Silkeborg Kommune. Skolen er bygget i 1962 og har naturlig ventila-tion med udluftningskanaler, der ender i skolens flade tag. Målingerne af CO2 i klasserne ligger typisk på op omkring 2.000 ppm, oplyser Thomas Lyngvad, ingeniør ved Silke-borg Ejendomme.
“Jeg har jævnligt fået klager over indeklimaet,” fortæller Erik Sørensen, der er teknisk serviceleder på Bryrup Skole. Men der er ikke penge til forbedring af ventilationen, har svaret lydt, hver gang han bragte klagerne videre.
“Nu er de tvunget til at gøre noget,” siger Erik Sørensen med henvisning til påbuddet fra Arbejdstilsynet.
Indtil det sker, skal hyppig udluftning sørge for frisk luft i klasseværelserne, og eleverne skal sendes ud i frikvartererne.
En større renovering
Efter påbuddet har Silkeborg Ejendomme besluttet at installere avancerede, decentrale mini-ventilationsanlæg i hvert klasselokale med automatisk varmeregulering, der styres af en sensor. Arbejdet går i gang efter årsskiftet.
“Idéen er, at anlægget skal kunne passe sig selv,” siger Thomas Lyngvad, som mener, at anlægget vil kunne give en besparelse på mellem fem til ti procent, fordi det kun opvarmer efter behov.
Det er samtidig besluttet at benytte lejligheden til at lave ekstra brandsikring og isolering, og loftslyset bliver udskiftet med LED-lamper.
Uden påbuddet fra Arbejdstilsynet kunne udsigten til at få ordnet indeklimaet have haft lange udsigter.
“Uden at kende politikernes planer, tror jeg, at vi skulle vente, til skolen alligevel skulle renoveres. Men det ender alligevel med at blive en større renovering,” konstaterer Thomas Lyngvad.
Grænseværdien Luftens indhold af CO2 bør ikke være højere end 1.000 ppm. Hvis CO2-indholdet overstiger 2.000 ppm i længere perioder, er rummets ventilation util-strækkelig. Kilde: Arbejdstilsynet.dk
[bag om ordet] Ppm betyder parts per million. 1.000 ppm svarer til 0,1%
Elever hjalp forskerne Undersøgelsen af skolernes CO2 er lavet i et samarbejde mellem DTU og Dansk Naturvi-denskabsfestival. Som i 2009 bidrog skoleele-verne gennem Masse-eksperimentet:
Læs mere kortlink.dk/fa2x
9 ud af 23 folkeskoler i Silkeborg Kommune, som Arbejdstilsynet har besøgt, fik et påbud om at forbedre indeklimaet. Kommunen har i alt 27 folkeskoler. Kilde: Thomas Lyngved, ingeniør ved Silkeborg Ejendomme.