Klapjagt på fagligt aktive
På et år er fire fagligt aktive billetkontrollører blevet fyret fra det jyske trafikselskab Midttrafik. Det ligner en klapjagt, mener FOA Århus.
Læs oprindelig artikel med billeder i pdf her
Fyringer på stribe, en ledelse, der melder ansatte til politiet og to ansatte, der sladrer til ledelsen om deres kolleger.
Sådan har forholdene været for kontrollørerne i Midttrafik, siden ledelsen sidste år afskaffede de såkaldte konduiteregler. Det var regler, der for eksempel betød, at en dement passager, der ikke havde fornyet buskortet, kunne slippe med en advarsel frem for en bøde. Siden har konflikten ført til stribevis af faglige sager.
“Arbejdsgiverne har ledet med en kynisme, jeg ellers troede hørte fortiden til,” siger sektorformand Jan Nonboe.
“Ledelsen har især opbakning fra to, som fungerer som ledelsens nyttige idioter og har beskyldt kolleger for forskelligt. Det har ført til fyringer, uden at man har villet høre på de anklagede,” siger Jan Nonboe. De to personer er nu indstillet til at få halvdelen af den bonus på 100.000 kroner, der skal udbetales som lokalløn – det såkaldte fedterøvstillæg. Det er de samme to, der har stået bag anmeldelser mod Anders Brogaard, Jørgen Kiraly Pedersen og Salem Mohammed Elkaatib.
“Han skulle ifølge beskyldningerne have afsagt en dødstrussel,” siger Jan Nonboe. Midttrafik gik til politiet med sagen, men blev afvist. Siden forsøgte Midttrafik sig med en tjenestemandssag, men den endte også med, at Salem Mohammed Elkaatib blev frifundet. Alligevel stod fyringen vedmagt.
Midttrafik stikker hovedet i busken
“Midttrafik kan ikke genkende FOAs billede af forholdene i billetkontrollen. Vi er ikke i konflikt med vores kontrollører. Vi er tværtimod ifølge Arbejdstilsynet i rigtig god gange med at få etableret et godt arbejdsmiljø i billetkontrollen, og vi prioriterer at fastholde den gode og konstruktive dialog, vi har med kontrollørerne. Vi vurderer ikke, at medvirken i en artikel i FOAs medlemsblad vil gavne denne dialog og ønsker derfor ikke at stille op til interview.”
Mail fra Lise Terkildsen, Midttrafik Personale, til Fagbladet FOA