Heldagsskolen – pedellen bliver mere synlig
Det tekniske servicepersonales erfaringer med heldagsskolen er generelt positive, selv om det betyder ekstra slitage, mere snavs og mere planlægning.
Se oprindelig artikel med billeder
I 2006 startede de første forsøg med heldagsskole i Aarhus, Odense og Høje-Taastrup. I alt 12 skoler rundt omkring i landet har til dato prøvet kræfter med heldagsskolen, og det tekniske servicepersonale kan melde om blandede erfaringer.
Synlige pedeller De fleste pedeller nævner ekstra slitage som konsekvens af heldagsskolen. Forbruget af varme og elektricitet stiger også. Et par skoler har måttet købe mere rengøring for at opretholde standarden. Tidligere kunne pedellerne ofte ordne ting i tomme klasselokaler i eftermiddagstimerne. Nu kræves mere fleksibilitet og planlægning og flere aftaler med lærerne. Men det betyder også, at pedellen er blevet meget mere synlig, og det giver mindre hærværk, nævner pedeller på flere skoler.
Størst ændring på små skoler De fleste skoler i forsøget er større skoler, som allerede inden heldagsskolen blev indført, blev brugt i både dag- og aftentimerne. For dem har heldagsskolen ikke betydet ændrede arbejdstider for det tekniske personale. Men for små skoler er det anderledes. Sådan er det med Bakkeskolen i Esbjerg. Siden den blev heldagsskole med åbningstider fra 8.00 til 16.00, skal skolens to pedeller overlappe hinanden, når skolen skal åbne og lukke. De har skiftevis lange dage og ekstra fridage. Til begges utilfredshed. De lange dage er hårde og giver et dårligere arbejdsmiljø, fortæller teknisk serviceleder Niels Holm og teknisk serviceassistent Jesper Holm. Det er upraktisk, at de ofte går alene, da mange opgaver kræver, at de er to.
Folkeskolereformen Regeringen vil forlænge børnenes skoledag, så de yngste klasser skal være i skole 30 timer og de ældste i 37 timer om ugen.
12 skoler i syv kommuner har forsøgt sig med forskellige former for heldagsskole. De første seks startede i skoleåret 2006/2007.
Skoler bør ombygges Rapporten ‘Evaluering af heldagsskoler’ fra 2012 peger på, at nogle skoler bør ombygges for at imødekomme de krav, den udvidede brug af skolen stiller krav til skolens fysiske udformning. Læs mere www.uvm.dk. Skriv ‘heldagsskoler’ i søgefeltet