Få svar på dit spørgsmål
Faglig sagsbehandler Anja Eriksen svarer på generelle spørgsmål fra medlemmer, og nærlæser gerne kontrakter. Men gælder det spørgsmål om vilkår på arbejdsplads med tillidsrepræsentant, skal de først kontaktes, da de bedst kender de lokale forhold
Af journalist Martin Hammer
”Anja, Socialpædagogerne Midtsjælland. Hvad kan jeg hjælpe med?”
Sådan kan det lyde, når du ringer til Socialpædagogerne Midtsjælland. Faglig sagsbehandler Anja Eriksen sidder klar ved telefonen mandag til torsdag fra 9.00 til 15.00, kun afbrudt af en halv times frokost og om fredagen fra 9.00 til 12.00.
Svarer på alle generelle forhold
Anja Eriksen er ved telefonen i hele telefontiden.
”Jeg er faglig sagsbehandler, så jeg vejleder i de generelle forhold, laver løntjek og svarer på spørgsmål om arbejdstid, barsel, sygdom, pension og kan rådgive ved samtaler med arbejdspladsen,” fortæller hun.
Anja Eriksen svarer på alt hun kan og kræver en henvendelse noget særligt, kan hun undersøge sagen eller sende den videre til faglig eller politisk afdeling.
Alle får en tilbagemelding
Hvis der er optaget og medlemmet lægger en besked med kontaktoplysninger, ringer Anja Eriksen altid tilbage. Det samme gælder, hvis medlemmet sender en mail. Anja Eriksen tjekker mailbeskeder og telefonsvareren flere gange dagligt og vender tilbage, så hurtigt som muligt.
”Vi får mange opkald, og spidsbelastningen er især om morgenen – især mandag morgen,” fortæller hun.
Kampagner med løntjek eller fyringer på store arbejdspladser kan også få telefonen til at gløde.
”Men vi vender altid tilbage så hurtigt som muligt og helst samme dag” siger hu
Nyt arbejde i det private
Mange har spørgsmål ved nyansættelser, eller er tvivl om, hvad lønnen omfatter, når de har søgt et job. Og det kan være svært og uoverskueligt at forstå ansættelseskontrakterne.
”Derfor opfordrer jeg medlemmet til at sende mig et udkast til kontrakten. Så kan jeg forklare, hvad det betyder og kommentere forhold medlemmet skal være opmærksom på. Jeg kan komme med nogle råd om, hvad de kan spørge ind til,” siger Anja Eriksen.
Det kan både dreje sig om, hvad kontrakten omhandler, men også, hvad den ikke kommer ind på.
”Jeg oplever meget ofte, at medlemmet bliver glad for at få kontrakten nærlæst. Vi opdager næsten altid noget, de ikke har været opmærksomme på,” siger hun.
Spørg først din lokale tillidsrepræsentant
Hvis spørgsmålet drejer sig om arbejdsvilkår på arbejdspladsen, så skal der i første omgang tages kontakt til tillidsrepræsentanten. Anja Eriksen henviser ofte til tillidsrepræsentanter på de lokale arbejdspladser.
”Jeg spørger altid, om de har henvendt sig til tillidsmanden. De lokale tillidsrepræsentanter har en indgående viden om den enkelte arbejdsplads og det giver god mening, at ting løses lokalt. Nogle gange tilbyder jeg at sætte dem i forbindelse med tillidsrepræsentanten,” siger hun.
På Socialpædagogerne Midtsjællands hjemmeside findes en oversigt over tillidsrepræsentanter med kontaktoplysninger.
Faglige og politiske konsulenter.
Anja Eriksen rådgiver og vejleder, men retter ikke henvendelser ud af huset. Hvis et medlem ringer ind med noget, der kræver handling fra fagforeningens side, giver hun sagen videre til politisk eller faglig afdeling.
”På den måde har jeg en visiterende rolle. Hvis der skal rettes henvendelse til arbejdsgiveren, inddrager jeg ofte en faglig konsulent. Større fagpolitiske sager, der kræver forhandlinger, vil jeg sende til den politiske afdeling,” siger hun. Der kan også være spørgsmål, som kræver en ganske bestemt faglig konsulents ekspertise.
Uden overenskomstdækning
Anja Eriksen hjælper alle medlemmer, uanset om de er ansatte med overenskomst eller ej. Mange tror, at de har ret til mange ting, der i virkeligheden er overenskomstbestemte. Det kan være barns anden sygedag, fridage på helligdage, arbejdstidsbestemte tillæg eller pensionsindbetalinger.
”Mange bliver overrasket over vilkårene på arbejdspladser uden overenskomst. Vi ser mange forskellige typer af kontrakter og aftalevilkår, der aftales individuelt, ” fortæller hun.
Når hun ser kontrakten, kan hun fortælle, hvad medlemmerne er dækket af, og ikke dækket af, og hvad aftalerne i det hele taget betyder. Så kan medlemmet selv tage stilling.
Det offentlige område er dækket af en overenskomst, som hun kan vejlede ud fra. På det private er det mere broget, selvom der også findes gode private overenskomster.
Ingen hjælp til ikke-medlemmer
Når Anja Eriksen modtager et opkald tjekker hun altid medlemskab, og hvor de er ansatte. Det har relevans for hvilke svar, hun kan give. Nogle gange ringer socialpædagoger ind for at få råd og vejledning, selvom de ikke er medlemmer. Dem opfordrer hun altid til at melde sig ind.
”Medlemmer, der har betalt til en service, skal selvfølgelig kunne gøre brug af den. Men den service kan vi ikke yde til ikke-medlemmer,” siger hun.
Familieplejere arbejder på kontrakt
En del af Anja Eriksens arbejde går med at vejlede familieplejere.
”De har ingen overenskomst, men aftaler en kontrakt med kommunen og ud fra den, kan jeg vejlede dem,” fortæller Anja Eriksen. Det kan især dreje sig om ansættelsesmæssige forhold eller om, hvorvidt en kontrakt er blevet brudt.
Hvis der skal rettes henvendelse til kommunen på grund af brud på kontrakten, er det igen en faglig konsulent, der skal ind over.
Hun slutter med en opfordring:
”Er du i tvivl om noget, så ring eller skriv endelig til mig.”
Om Anja Eriksen
Anja Eriksen er uddannet socialpædagog og har en fortid i socialpsykiatrien. Hun har selv været fagpolitisk aktiv. Først som arbejdsmiljørepræsentant i Slagelse og siden som tillidsrepræsentant i Sorø kommune og i hovedmed-udvalget som repræsentant for samtlige kommunale socialpædagoger i kommunen.
Hun har altid interesseret sig for fagforeningsarbejde, og den indflydelse det giver. Det fagpolitiske arbejde har givet hende erfaringer, hun bruger i sit arbejde.
Derud over er Anja en del af Socialpædagogernes job og karriere team, som er en service til alle medlemmer.