Tro på egne kræfter
Slagelse gør op med hjælpekulturen og giver ansvaret tilbage. Borgerne anspores til at tro på egne ressourcer og til at turde forfølge egne håb og drømme. Sidste sommer åbnede enheden FOKUS for Forandring og Udvikling i Slagelse, der er et forebyggende tilbud, der skal lære borgeren at mestre livet
Af Martin Hammer
Både Panom og Camilla har prøvet andre former for kontakt med socialvæsenet, men denne gang føles det helt anderledes.
”Det er første gang, hvor jeg kan se en mening, og hvor man ikke bare føler sig smidt væk. Her får man at vide, at man godt kan. Vi bliver mødt med respekt, ja, som mennesker,” fortæller Camilla, der begyndte forløbet uden forhåbninger, både vred og skuffet.
”Man forstår og støtter hinanden og møder varme,” supplerer Panon. ”Jeg er glad for at være her og jeg lærer meget hele tiden.”
I dag deltager de i en kvindegruppe, hvor de sammen med andre kvinder diskuterer, drøfter og vender dagligdagens udfordringer ud fra egne ønsker og behov.
Tro på egne ressourcer
FOKUS er et forebyggende
tilbud på op til 16 uger til socialt udsatte og borgere med psykiske og
fysiske udfordringer og benytter dialog og læring i et
forandringsforløb.
”FOKUS bygger med en tro på borgerens ressourcer. Borgerne sidder i førersædet. Vi skal Ikke få dem til at kunne selv, men give dem lysten til at tage det første skridt,” fortæller Thomas Amstrup leder af FOKUS.
Forløbet tager udgangspunkt i, hvad borgeren ønsker og støtter borgerens ressourcer og motivation til at opnå den ønskede forandring i deres liv.
”Borgerne skal være styrende. Det er dem, og ikke en professionel, der skal bestemme, om de skal have hjælp. Hvis medarbejderen ikke tror på det projekt en borger ønsker, så skifter borgeren til en anden medarbejder,” fortæller Thomas Amstrup.
Møder borgeren åbent
Thomas Amstrup har arbejdet
med socialt udsatte det meste af sit arbejdsliv, og han ser nogle
problemer med den traditionelle tilgang.
”Det er svært at få støtte, men også svært at komme ud af støtten igen. Alle arbejder med et stort hjerte og vil borgeren det bedste, men det er svært at skubbe borgeren ud og klare sit eget liv,” siger han.
”Jeg har i 12 år læst en masse om borgerne, inden jeg ser dem. Det giver en forforståelse, som vi ikke ønsker her. Mange er vant til at professionelle indimellem tager over, og ender selv med at tro, at de ikke kan. Her genfinder borgerne den ur-følelse af at tage ansvar for eget liv. Nogle tilbud benytter ord som støtte, kontaktperson, diagnoser og tid. Her snakker vi forandring, udvikling, hjælp og læring. Vi skal væk fra det social og sundhedsfaglige ensidige blik og gør op med hjælpekulturen,” siger han.
Alt om borgeren med borgeren
Inden mødet vil
forandringsagenterne, som de ansatte kaldes, ikke vide noget om
borgeren. Navn, telefonnummer og eventuelt kontaktoplysninger på
pårørende er de eneste oplysninger FOKUS har.
Nogle professionelle fortæller gerne en masse om borgeren, men så stopper medarbejderne dem, for at få borgerens stemme forrest.
Inden forløbet vælger borgeren den medarbejder, de vil have samtaler med, ud fra billeder. Borgeren indgår aftaler om individuelle forandringssamtaler og et eller flere læringsforløb i grupper og borgeren vurderer løbende samarbejde og effekt i forhold til mål, så processen bliver synlig. Borgeren bestemmer selv suverænt formålet og er med i alt.
”Vi siger alt om borgeren med borgeren. Vi vurderer ikke eller bestemmer noget som helst om borgeren. Det gør borgeren eller myndighed, hvis nødvendigt. Ellers er vi ikke tro mod vores grundlag, ” siger Thomas Amstrup.
Gode resultater på spareplan
Baggrunden for initiativet er en voldsomme stigning i antallet af borgere, der får hjælp efter servicelovens paragraffer.
”Det er i Slagelse gået fra – at en del borgere var udfordret – til at det er rigtig mange, men kommunen får ikke flere penge. På den baggrund måtte noget ske, ” siger Thomas Amstrup.
Servicelovens §82 A og B fra årsskiftet 2018 giver kommunerne mulighed for forebyggende, tidsbegrænsede tilbud til udsatte med det formål at gøre dem selvhjulpne. Omkring tyve kommuner har taget initiativer efter den nye lov, og Slagelse, er ifølge Thomas Amstrup, langt fremme med forebyggende tilbud for voksne. Og effekten er meget tydelig. 450 borgere har været igennem forløbet siden FOKUS slog dørene op sidste år.
”Alle der deltager er hjælpsøgende borgere. Kun 15 procent af dem som kommer igennem forløbet har efterfølgende behov for hjælp efter serviceloven. Traditionelt har det tal været langt større. Så det er så stor en succes, at det forsættes, ” fortæller Thomas Amstrup, der understreger, at det er lykkes med kun 14 medarbejdere at få 450 borgere videre – eller en ny borger hver eneste dag siden FOKUS slog dørene op.
Svært at bryde ud af systemet
”I starten var det
nok 90 procent af alle henvendelserne om tilbuddet, der kom fra
professionelle, men nu er det tættere på 30 procent af henvendelserne,
der kommer fra borgeren selv eller pårørende,” fortæller Thomas Amstrup.
FOKUS er særlig god til de nye henvendelser i systemet, mens de største udfordringer er dem, som har været længe i socialvæsenet.
”Tanken om et liv udenfor kommunen synes fjernt for nogle borgere, hvorfor det kontinuerlige samspil med professionelle ingen ende tager, på trods af manglende progression. Tro, håb og drømme kan flytte bjerge, mens mangel på samme, skaber stilstand,” siger han.
Tilbage til kvindemødet er Camilla og Panom enige i, at de får meget ud af at tilbuddet. Camilla blev henvist til FOKUS fra kommunen, fordi, som hun forklarer det, at der er to et halvt års ventetid i psykiatrien.
”Nu gider jeg ikke mere, tænkte jeg dengang. Mit liv bliver ikke bedre, jeg får ikke mine børn at se og jeg ender med et liv på kontanthjælp,” fortæller hun.
Men nu skal Camille begynde i praktik som medarbejderuddannet pædagog
i FOKUS – en uddannelse hun ikke har brugt i tre år og som en
psykiatriker havde sagt, at hun aldrig ville blive i stand til at bruge
igen.
Fakta:
Servicelovens § 82 b
Loven trådte i kraft den 1.1.2018
Tidlig forebyggende indsats
Med § 82 b er det muligt for kommunen at træffe beslutning om, at der kan bevilliges tidsbegrænset socialpædagogisk støtte. Dette er i modsætning til støtte efter servicelovens § 85, som ikke er tidsbegrænset.
- 82 a. Til personer, der har nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller sociale problemer, og personer, der er i risiko for at udvikle funktionsnedsættelse eller sociale problemer, kan kommunalbestyrelsen iværksætte eller give tilskud til tilbud om gruppebaseret hjælp, omsorg eller støtte samt gruppebaseret optræning og hjælp til udvikling af færdigheder. Det er en forudsætning, at kommunalbestyrelsen vurderer, at deltagelse i sådanne tilbud vil kunne forbedre modtagerens aktuelle funktionsniveau eller forebygge, at funktionsnedsættelsen eller de sociale problemer forværres.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Tilbud om individuel tidsbegrænset socialpædagogisk hjælp og støtte
- 82 b. Til personer, der har nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller sociale problemer, og personer, der er i risiko for at udvikle funktionsnedsættelse eller sociale problemer, kan kommunalbestyrelsen iværksætte eller give tilskud til tilbud om tidsbegrænset individuel hjælp, omsorg eller støtte samt tidsbegrænset individuel optræning og hjælp til udvikling af færdigheder. Tilbuddet kan gives i op til 6 måneder. Det er en forudsætning, at kommunalbestyrelsen vurderer, at tilbuddet vil kunne forbedre modtagerens aktuelle funktionsniveau eller forebygge, at funktionsnedsættelsen eller de sociale problemer forværres.