Styrk faget og gør institutionen bedre
Den socialpædagogiske specialisering er en anerkendelse af faget. Det kræver nye praktikpladser. Men de studerende er også en god investering for institutionen
Friske øjne giver nyt input. På Roskilde Unge Center startede praktikanten den diskussion, der førte til at de unge i dag selv står for madlavningen. Tillidsrepræsentant Thomas Selmann (th) med studerende Sandra Gleerup med en af de unge.
Tekst og foto af journalist Martin Hammer
På Roskilde Unge Center er alle glade: De unge er glade, fordi de studerende skal lave særlige forløb eksempelvis indenfor idræt eller natur og arrangerer alt muligt. De studerende er glade, fordi de får en god praktikplads og kan specialisere sig indenfor specialpædagogikken. De ansatte og ledelsen er glade, fordi de studerende kommer med helt friske øjne og med input fra fagets seneste viden.
Sat til vægs
“Vi vil slet ikke undvære de studerende,” fortæller ungecentrets tillidsrepræsentant, Thomas Selmann, som selv er uddannet praktikvejleder. Deres praktikanter opfodres til at lade sig undre og spørge, hvorfor tingene bliver gjort som de bliver gjort.
“Vi bliver hele tiden udfordret på vores pædagogik og får lov at argumentere, og det er sundt,” siger han. De studerende kommer med den sidste nye viden og nogle gange bliver de ansatte sat til væg.
Giver ændringer
Tit gør man bare som man altid har gjort, men det kan friske øjne udefra ændre på. “En af de studerende startede diskussionen, der førte til at de unge i dag selv skal tilberede den mad de spiser,” fortæller Thomas Selmann. Andre gange har de studerende sat fokus på forskellige problemer. Det gælder for eksempel, hvordan man skal forholde sig til de unges misbrug af hash.
“Men selvom vi gør det rigtige, er det altid godt at få det diskuteret og argumenteret,” siger han.
Det rette match
Roskilde Unge Center har to praktikanter hvert halve år. Arbejdet på centret kan være hårdt og kræver en vis robusthed. Derfor holder centret et indledende møde med de studerende.
“Så kan vi se hinanden an. Vi har også et ansvar for de studerende, hvis matchet er dårligt,” siger Thomas Selmann.
“De unge er gode til at mærke, hvis andre har en svaghed og ikke alle har lige meget medfølelse.”
Nem rekruttering
I de seks år Thomas har arbejdet på Roskilde Unge Centret har han kun haft gode oplevelser med praktikanterne. De udfylder en vigtig rolle og indgår i normeringen. Men han mener også, at det er vigtigt, at der både er plads til, at praktikanterne er kolleger og studerende. Institutionen får et godt kendskab til de studerende og ofte rekrutteres nye medarbejdere blandt tidligere praktikanter. Så man ved, hvad man får.
Taget alvorligt
Sandra Gleerup har gennem hele sin uddannelse vidst, at det socialpædagog, hun ville være. I januar afsluttede hun sin sidste praktik på Roskilde Unge Center, og de har nu ansat hende i en halvtidsstilling, samt som tilkaldevikar. Hun bliver først færdiguddannet til sommer. “Praktikstedet var min førsteprioritet. Jeg blev taget alvorligt, de lyttede til mine holdninger samtidig med at de stillede krav til mig,” fortæller Sandra Gleerup om sit vellykkede praktikophold.
Flere praktikanter
Roskilde Unge Center overvejer nu at udvide antallet af praktikanter til tre. Erfaringerne er gode og der er plads til en til. “Vi bidrager med at få uddannet pædagoger, men vi får også selv meget ud af praktikanterne,” fortæller centerleder Hans Hugo Andersen, som understreger, at det er vigtigt både at stille krav, men også give de studerende plads til netop at være studerende. Flere praktikanter på institutionen giver også de studerende nogle fordele, iflg. Thomas Selmann.
“De har brug for at snakke sammen. Og så kan de også nemmere samarbejde om deres opgaver eller forløb.”
Behov for flere praktikpladser
Den nye pædagoguddannelse, der træder i kræft efter sommer betyder, at de studerende kan specialisere sig i social- og specialpædagogik. “Det er et kvalitetsløft og en stor anerkendelse af vores fag, så det er vi superglade for” siger Næstformand hos Socialpædagogerne Midtsjælland Lene Kümpel. Men det stiller krav om flere praktikpladser.
”Derfor kan jeg kun opfordre til, at man ude på arbejdspladserne overvejer muligheden i at oprette praktikpladser”.
…og flere kvalificerede vejledere
Kvalitet i praktikken stiller ligeledes krav til vejledningen, og det er vigtigt, at praktikvejlederne understøttes. Det gør de blandt andet ved at få mulighed for at tage praktikvejlederuddannelsen.
“Lokalt har vi lavet en forespørgsel i tre kommuner om, hvor mange vejledere der har vejlederuddannelsen. Det var godt en tredjedel. Så der er helt klart potentiale for udvikling, ” påpeger Lene Kümpel, der mener, at uddannelsen af vejledere bør prioriteres lige så højt som alt andet, når der snakkes kompetenceløft på arbejdspladsen.
Fakta:
Specialisering
Uddannelsesreformen betyder, at fremtidens pædagogstuderende skal tage et grundforløb på godt et år. Derefter skal de specialisere sig indenfor en af tre forskellige specialiseringsretninger: Social- og specialpædagogik, dagtilbudspædagogik eller skole- og fritidspædagogik.
Praktik i den nye uddannelse
Første praktik er på 32 uger Anden og tredje er på 6 måneder Fjerde praktik er på 16 arbejdsdage og knyttet til et studie som afslutter den pædagogiske bacheloruddannelsen.
Praktikplads
Hvis I ønsker at vide mere om at være praktiksted, er I velkomne til at kontakte næstformand og uddannelsesansvarlig i Socialpædagogerne i Midtsjælland, Lene Kümpel.
“Tør du blive praktiksted?”
Socialpædagogerne har udgivet en folder til dig, som skal have en kort og hurtig indføring i, hvad det vil sige, at have en praktikstuderende. Når folderen spørger, om du tør, handler det om, at man som praktiksted gør sin faglige praksis til genstand for friske blikke og nysgerrige spørgsmål.
På nogen arbejdspladser kan den tanke virke afskrækkende, og praktikken forbindes måske også med bøvl og besvær. Dermed fortrænges fordelene, og mulighederne undersøges ikke nærmere. Og det er en skam. Læs mere på www.sl.dk/praktiksted, hvor du også finder folderen.
Mere om den nye pædagoguddannelse http://ucsj.dk/uddannelser/paedagog/