Faglige møder hitter
Faglige møder hitter
Af journalist Martin Hammer
“Man kan ikke lære at cykle per brevkursus. På samme måde talte jeg til de forkerte steder i hjernen, når jeg talte til sproget,” fortæller psykolog Knud Hellborn om baggrunden for sin interesse for neuroaffektiv udviklingspsykologi. Sammen med psykolog Susan Hart har Knud Hellborn forsket i området. Det er anden gang han holder foredrag om emnet for fulde huse i Socialpædagogerne Midtsjællands lokaler i Ringsted. Så stor var interessen.
Populære aftener
“Vi har virkeligt ramt helt rigtigt med disse faglige møder,” siger Jan Vium, formand for Socialpædagogerne Midtsjælland. Der bliver arrangeret et temamøde om måneden eller i alt 10 om året, når ferier og jul trækkes fra. Det har været så stor en succes, at Jan Vium ikke er i tvivl om, at kredsen fortsætter med møderne.
“Folk kommer gerne selvom møderne afholdes efter arbejdstid og ofte slutter sen aften,” fortæller han.
Faglig bredde
Møderne behandler forskellige områder indenfor socialpædagogernes brede fagområde og kredsen forsøger at arrangere noget for alle grupper.
“Nogle temamøder rammer de mange medlemmer, mens andre er målrettet specielle fagområder, hvor det ellers er svært at finde relevant efteruddannelse. Men så kommer medlemmerne til de faglige temamøder, som er gratis,” fortæller Jan Vium.
Følelser i kroppen
Tilbage til aftenens temamøde er spørgelysten stor og en meget veloplagt Knud Hellborn fortæller om følelsernes betydning for vores udvikling.
“Vi registrerer vores følelser i kroppen. Kan vi ikke sanse vores krop, kan vi heller ikke mærke vores følelser,” siger han og beretter om børn, der godt kan bruge ordene, selvom de ikke har et udviklet følelsesliv, der kan rumme betydningen.
Papegøjesnak
“De lærer ordene udenad, men det er papegøjesnak. Når de lover, at de aldrig vil gøre et eller andet igen, har det ingen kontakt med deres krop. Så det ændrer intet. Havde de haft empati, ville de aldrig have gjort det.”
Børnene kan virke normale både kognitivt, motorisk og sprogligt, men de har alle alvorlige adfærdsmæssige problemer. Alle de kendte metoder kom til kort overfor disse børn, erfarede Knud Hellborn. Det fik ham til at interessere sig for den følelsesmæssige udvikling.
Tidlig spejling
Hjernen udvikles ved, at der hele tiden bygges ovenpå og den følelsesmæssige udvikling starter først og skal have den rette stimuli på det rigtige tidspunkt. Det helt nyfødte barn spejler forældrene og forsøger at kopiere deres mimik.
“Disse spejlinger giver barnet muligheder for at fortolke stemninger og følelser,” fortæller Knud Hellborn. “Deprimerede mødre er mimikfattige og det samme gælder også nogle mødre, som har fået glattet rynker med botox. Det kan gøre det være svært for barnet at orientere sig”
Mindre snak – mere handling
Flere i salen vil vide, hvordan Knud Hellborn så kan hjælpe disse børn, når de gængse terapiformer ikke virker.
“Ligegyldigt hvor meget jeg snakker med dem, så får de ikke udviklet et følelsesliv,” fortæller han og understreger, at det er vigtigt at få kroppen med, for der registres følelserne. Det gør man bedst ved at lege.
“Leg er den allervigtigste udviklingsform for pattedyr,” fortæller Knud Hellborn. “Jeg laver alle mulige lege med børnene. Imitationsøvelser, kongens efterfølger, rytmelege og lege, hvor man efterligner hinanden.
Fakta: Temamøderne afholdes cirka en gang om måneden og annonceres på http://www.sl.dk/midtsjælland
Socialpædagogerne Midtsjællands nyhedsbrev maj 2014