Alle blev klogere
Win-Win. Både ansatte og studerende fik noget ud af det, da en gruppe fra RUC lavede et stressstudie på en arbejdsplads. De ansatte blev klogere på sig selv. De studerende fik tolv.
Af journalist Martin Hammer
Det gav både forståelse og selvindsigt for de ansatte, da fire studerende fra RUC kom forbi døgninstitutionen Socialt Resursecenter i Slagelse.
“Sikke nogle supergode spørgsmål. Kan de ikke komme hvert år?” Sådan spurgte de ansatte ifølge institutionens daglige leder, Karen Johansen.
Rart med øjne udefra
Arbejdsmiljørepræsentant Vibeke Binderup Dyrst havde i efteråret modtaget en mail fra Socialpædagogernes Kreds Midtsjælland som eftersøgte en arbejdsplads, der ville lade sig studere. Det skulle handle om stress. Vibeke Binderup Dyrst aftalte med lederen, at tage imod gruppen.
“Vi følte, at vi havde overskuddet. Det er altid rart at få nogle udefra til at kigge på én, og vi havde allerede selv snakket meget om stress,” fortæller Vibeke Binderup Dyrst.
Lederen var helt enig.
“Vi kunne have fået et konsulentfirma ud og betale en formue for det, og det uden at vide, hvad der kom ud af det,” siger Karen Johansen, som er leder på Socialt Resursecenter Slagelse.
Fokus på stress
De studerende kontaktede SL Midtsjælland, som sendte cirka 200 mails rundt til SL arbejdspladser. Det gav, ifølge RUC-studerende Leon Kougsted, overraskende få svar. Han er sammen med gruppen i gang med fjerde semester på den samfundsfaglige bacheloruddannelse på RUC.
“Vi havde besluttet at arbejde med stress. Og vi var enige om, at det skulle handle om en arbejdsplads, der havde med mennesker at gøre,” fortæller han.
Opfattelse gjort til skamme
De studerende havde på forhånd gjort sig nogle forestillinger om, hvordan en socialpædagogisk arbejdsplads ville være og om faget. Det meste havde de fra fagbøger og især fra medierne. De forventede, at møde en arbejdsplads med et betydeligt stressniveau, bagtaleri, og dårlige arbejdsvilkår, hvor der ikke var ressourcer til at udføre jobbet ordentligt. Men de fik sig en overraskelse. For godt nok var der ind imellem stress på Socialt Resursecenter Slagelse. Men slet ikke på den usunde længerevarende måde.
“De havde virkelig arbejdet med det,” siger Michelle Rosendahl Henriksen. “Ledelsen og hele kulturen er anerkendende og det er utroligt godt i forhold til stress. De ansatte er glade. De har indflydelse og kontrol over egen situation.”
Fyringsrunde gav et spark
Det med den anerkendende ledelsesstil, den gensidige respekt og arbejdsmiljøet blev for alvor udviklet i forbindelse med nedskæringer for et par år siden, da tolv medarbejdere skulle afskediges. Det var en svær tid, men problemerne udløste også en særlig trods.
“Det skulle ikke få os ned med nakken,” husker Vibeke Binderup Dyrst. “Vi ville ikke lade os knægte.” Karen Johansen tilføjer “Vi fik snakket det hele igennem – om respekt og anerkendelse. Det blev virkelig et gennembrud for den anerkendende kultur. Anerkendelse er ikke længere noget vi snakker om – det er noget vi praktiserer”
Stressstrategier
De studerende afprøvede i deres studie forskellige stressteorier på de ansatte og på arbejdspladsen. Især Copingstrategien var meget inspirerende for personalet. Teorien går ud på, at der findes otte grundlæggende strategier – copingstrategier – til at komme igennem en belastende situation. Det kan for eksempel være at konfrontere problemet. En anden strategi kan være, at vente til problemerne går i sig selv igen.
“Hvilken strategi man vælger er forskellig fra person til person,” forklarer Leon Kougsted. “Det sker i underbevidstheden og krav til og kontrol over situationen har også betydning for, hvilke strategier, der virker. Virker strategien ikke, vil man prøve en ny. Hvis ikke du kan få en af strategierne til at fungere, får du stress. Vi fandt stort set alle otte strategier på Socialt Resursecenter Slagelse.”
Blev kloge
De ansatte fik lejlighed til at læse RUC rapporten igennem. Karen Johansen havde udskrevet den i flere eksemplarer og på et personalemøde gennemgik hun resultaterne med PowerPoints.
“Det var meget spændende at få ord og begreber på, hvad vi oplever,” fortæller Vibeke Binderup Dyrst. Medarbejderne har fået ny viden om sig selv – en viden, de kan bruge.
“Selvom for eksempel copingstrategierne vælges ubevidst, kan du kognitivt revurdere situationen og du kan i hvert fald bedre analysere den bagefter, når du kender begreberne,” mener Vibeke Binderup Dyrst.
Læs om de otte copingstrategier: http://www.stressogeros.dk/coping.htm
Den gode arbejdsplads. Uddrag fra rapportens resume.
“På Socialt Resursecenter Slagelse var medarbejderne generelt meget tilfredse med at være der, og de synes, at de har en god virksomhedskultur, hvor der er åbenhed og den gode kommunikation samt accept af, og forståelse for, at man er forskellige, og derfor reagerer forskelligt, alt efter situationen. Der er også høj fokus på at uddanne og videreudvikle sig igennem de oplevede situationer. Dette kalder Anita Mac samlet for en lærings- og menneskekultur.”